Tejaswinee Kelkar

Førsteamanuensis - IMV stab
Bilde av Tejaswinee Kelkar
English version of this page
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 2 ZEB-bygningen 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1017 Blindern 0315 Oslo
Andre tilknytninger Institutt for pedagogikk (Student)

Tejaswinee Kelkar er en sanger og forsker innen musikk og bevegelse. Hun har tidligere jobbet som dataanalytiker i Universal Music Norway og ved RITMO Center of Excellence ved Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser er melodisk erkjennelse, bevegelsesfangst og musikalsk-kulturell analyse. Forskningsfokuset hennes er hvordan aspekter ved melodisk persepsjon illustreres gjennom multimodalitet og språklig prosodi.

Hun trekker mye fra sine erfaringer med å lære ulike musikalske stiler og språk, og bruker dem til å informere forskningen sin. Hennes interesseområder:

1. Musikalsk embodiment: hvordan er musikk mer enn det å høre, og hvordan kan kroppslig engasjement med musikk vise os dette.  Hva sier forskjellige form for embodiment om kulturelle, meningsskapende og estetiske responser for musikk. Hvordan vil musikalsk embodiment belyse spørsmål om språk.

2. Teknologi: bruk av nåværende kunnskap om maskinlæring, innhenting av musikkinformasjon og statistisk analyse for å belyse mønstre for musikalsk interaksjon. Teknologi utgjør ryggraden for den empiriske forskningen som utføres, og som det primære metodiske verktøyet.

Min visjon er å skape musikalske og teknologiske opplevelser som går til roten av musikalske opplevelser og oppmuntrer til nysgjerrighet. For dette formål liker jeg å inkorporere aspekter av spatiality og interaksjon som står i sentrum, ideen om "lek" og humor, i musikalsk skapelse.

Undervisning

Forelesninger

Bakgrunn

Som musiker er hennes fokus på å gjenfortelle tradisjonell musikk fra hennes erfaringer med migrasjon, og formidlet av maskin. Hun er interessert i å forstå bruken av stemmen som et kroppsløst og forvrengt objekt.

Hun trente i hindustansk klassisk sang fra ung alder, og senere vestlig klassisk komposisjon. I tillegg til å være vokalist, spiller hun harmonium og andre instrumenter. På fritiden elsker hun å svømme og tegne.

 

Publikasjoner

  • Patel-Grosz, Pritty; Katz, Jonah; Grosz, Patrick Georg; Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2022). From music to dance: The inheritance of semantic inferences. Empirical Issues in Syntax and Semantics. ISSN 1769-7158. 14, s. 219–238.
  • Patel-Grosz, Pritty; Grosz, Patrick Georg; Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2022). Steps towards a semantics of dance. Journal of Semantics. ISSN 0167-5133. 39(4), s. 693–748. doi: 10.1093/jos/ffac009. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kelkar, Tejaswinee (2021). Body Data for Music Information Retrieval Tasks . I Wieczorkowska, Alicja & Tsumoto, Shusaku (Red.), Recommender Systems for Medicine and Music . Springer Nature Switzerland AG 2021. ISSN 978-3-030-66448-0. s. 153–165. doi: https:/doi.org/10.1007/978-3-030-66450-3_10.
  • Laeng, Bruno; Kuyateh, Sarjo & Kelkar, Tejaswinee (2021). Substituting facial movements in singers changes the sounds of musical intervals. Scientific Reports. ISSN 2045-2322. 11(1). doi: 10.1038/s41598-021-01797-z. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kelkar, Tejaswinee & Gerry, Lynda Joy (2019). Resonance improviser: A system for transmitting the embodied sensations of vocalization between two people during improvisation. Proceedings of the SMC Conferences. ISSN 2518-3672. s. 495–496.
  • Kelkar, Tejaswinee; Roy, Udit & Jensenius, Alexander Refsum (2018). Evaluating a collection of Sound-Tracing Data of Melodic Phrases. I Gómez, Emilia; Hu, Xiao; Humphrey, Eric & Benetos, Emmanouil (Red.), Proceedings of the 19th International Society for Music Information Retrieval Conference. Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique. ISSN 978-2-9540351-2-3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Patel-Grosz, Pritty; Grosz, Patrick Georg; Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2018). Coreference and disjoint reference in the semantics of narrative dance. I Sauerland, Uli & Solt, Stephanie (Red.), Proceedings of Sinn und Bedeutung 22, vol. 2, ZASPiL 61. Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft (ZAS). s. 199–216.
  • Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2018). Analyzing Free-Hand Sound-Tracings of Melodic Phrases . Applied Sciences. ISSN 2076-3417. 8(1), s. 1–21. doi: 10.3390/app8010135. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2017). Representation Strategies in Two-handed Melodic Sound-Tracing. I Gillies, Marco (Red.), Proceedings of the 4th International Conference on Movement Computing. ACM Publications. ISSN 978-1-4503-5209-3. doi: 10.1145/3077981.3078050. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2017). Exploring melody and motion features in “sound-tracings”. I Lokki, Tapio; Pätynen, Jukka & Välimäki, Vesa (Red.), Proceedings of the 14th Sound and Music Computing Conference 2017. Aalto University. ISSN 978-952-60-3729-5. s. 98–103. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Kelkar, Tejaswinee (2023). Mira Thiruchelvam og Vestnorsk Jazzensemble: Pantone 448 C with Cumin.
  • Kelkar, Tejaswinee & Erdem, Cagri (2021). Two-Body Problem.
  • Patel-Grosz, Pritty; Katz, Jonah; Grosz, Patrick Georg; Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2021). From music to dance: the inheritance of semantic inferences.
  • Kelkar, Tejaswinee; Wærstad, Bernt Isak; Susdorf, Marek Karol & Sørbø, Solveig (2021). Solveigs Speisa Musikk | Musikkfest 2021. [Radio]. Oslo, Radio Orakel.
  • Kelkar, Tejaswinee (2019). Spatial and Bodily Metaphors as means for Musical Sense-making.
  • Kelkar, Tejaswinee (2019). WoNoMute LittleBits Workshop.
  • Kelkar, Tejaswinee (2019). Girl Music Tech Camp .
  • Kelkar, Tejaswinee; Erdem, Cagri & Lan, Qichao (2019). Utopia.
  • Kelkar, Tejaswinee (2019). Improverk: Chicago Connections + Kelkar & Shrestha .
  • Kelkar, Tejaswinee (2018). Data visualization in Python.
  • Kelkar, Tejaswinee (2018). Oslo Jazzfestivalen - ft Jazz in Khartoum ft Agbalagba Dada.
  • Kelkar, Tejaswinee (2018). Jazz in Khartoum - ft. Sudeshna Bhattacharya.
  • Kelkar, Tejaswinee (2018). Jazz in Khartoum - ft Tejaswinee Kelkar #2.
  • Kelkar, Tejaswinee (2018). MAM - Nepal / Avatar.
  • Kelkar, Tejaswinee (2018). Disembodied Voice.
  • Kelkar, Tejaswinee (2018). Python Toolboxes for Mocap Analysis.
  • Vinje, Petrine & Kelkar, Tejaswinee (2018). DEPOT. DEPOSITORY. RAYS EN UTSTILLING AV PETRINE VINJE.
  • Kelkar, Tejaswinee; Roy, Udit & Jensenius, Alexander Refsum (2018). Evaluating a collection of Sound-Tracing Data of Melodic Phrases.
  • Kelkar, Tejaswinee (2017). Jazz in Khartoum ft Tejaswinee Kelkar.
  • Martin, Charles Patrick; Gonzalez Sanchez, Victor Evaristo; Kelkar, Tejaswinee; Zelechowska, Agata; Berggren, Stig Johan & Hopgood, Christina [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2017). Ensemble Metatone - Improvised Touchscreen Performance.
  • Kelkar, Tejaswinee (2017). Cliche Raga A vocal sketch + neural network look at the Thumri songform.
  • Kelkar, Tejaswinee (2017). Motifs in Melodies.
  • Kelkar, Tejaswinee (2017). Historical Performance and the Indian Musical Tradition.
  • Jensenius, Alexander Refsum & Kelkar, Tejaswinee (2017). Improvisation for Linnstrument, voice and Mogees.
  • Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2017). Representation Strategies in Two-handed Melodic Sound-Tracing.
  • Kelkar, Tejaswinee & Jensenius, Alexander Refsum (2017). Exploring melody and motion features in “sound-tracings”.
  • Kelkar, Tejaswinee (2016). Tabla performance at Eastern Daze III.
  • Kelkar, Tejaswinee (2015). Generation of Quizzes and Solutions based on ontology - a Case for a Music Problem Generator.
  • Kelkar, Tejaswinee (2019). Computational Analysis of Melodic Contour and Body Movement. 07 Gruppen. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 8. des. 2021 11:01 - Sist endret 12. mars 2024 09:47

Prosjekter